Vastuullisuusstrategia

Vastuullisuudella on keskeinen rooli Orthexin kasvustrategian ja tärkeimpien tavoitteiden toteuttamisessa, kun tavoittelemme asemaa Euroopan johtavana säilytystuotteiden valmistajana ja vahvistamme asemaamme yhtenä Pohjoismaiden johtavista kodintuoteyhtiöistä. Vastuullisuus on tärkeä osa kaikkea Orthexin päätöksentekoa, ja se ohjaa kehitys- ja investointiohjelmaamme merkittävästi.

Olemme määrittäneet Orthexin tärkeimmät vastuullisuuden osa-alueet ESG-rakenteen mukaisesti: (E) ympäristövastuu, (S) sosiaalinen vastuu ja (G) vastuullisuuden johtaminen. Osa-alueet perustuvat vuonna 2022 toteutettuun olennaisuusarviointiin. Jokaiselle osa-alueelle olemme määrittäneet keskeiset suorituskykymittarit (KPI:t) ja asettaneet tavoitteet.

Orthexin vastuullisuusstrategia noudattaa ESG-rakennetta ja se vahvistetaan vuosittain kolmeksi vuodeksi eteenpäin. Vastuullisuusstrategian läpikäynnin yhteydessä vuonna 2024 ei nähty tarvetta merkittäville muutoksille. 

Ympäristövastuu (Environmental)

Keskitymme ympäristö- ja ilmastovaikutustemme jatkuvaan minimoimiseen, ja päätavoitteemme on pyrkiä kohti hiilineutraalia tuotantoa vuoteen 2030 mennessä. Keskeiset ympäristövastuun osa-alueemme ovat ympäristön kannalta kestävät valinnat, resurssitehokkuus ja vastuullinen tuotanto ja kulutus.

Sosiaalinen vastuu (Social)

Työntekijöiden hyvinvointi, tuoteturvallisuus ja asiakastyytyväisyys ovat sosiaalisen vastuumme keskeisiä elementtejä. Orthex tavoittelee tapaturmatonta työskentelykulttuuria, ja mittaamme suoritustamme tapaturmataajuudella (LTIF). 

Vastuullisuuden johtaminen (Governance)

Orthexin tapa tehdä liiketoimintaa ylittää soveltuvien lakien ja säännösten vaatimukset – korkeat eettiset standardit ja rehtiys ovat mukana kaikessa mitä teemme. Eettiset toimintaperiaatteemme ja toimittajien toimintaohjeet määrittelevät liiketoimintamme keskeiset periaatteet. 

Orthexin vastuullisuusstrategiaa, vastuullisuuden keskeisiä osa-alueita ja niille asetettuja mittareita, tavoitteita ja saavutettuja tuloksia vuonna 2024 on kuvattu alla.

Keskeiset suorituskykymittarit (KPI:t) ja tavoitteet